Siirry pääsisältöön

Kaikki rakkaat oppilaani

Työviikon päätteeksi sydän on taas täynnä kiitollisuutta kaikista niistä ihanista tyypeistä, joita viikon aikana kohtaan. Tässä siis kaikille rakkaille oppilailleni omistettu postaus. Siis kiitos:

...kaikille niille, jotka tulevat ensimmäiselle laulutunnille jännityksestä täristen. Usein tähän liittyy jännityksen anteeksipyytely, vaikka tietenkään se ei haittaa minua yhtään. (Ihaninta on, kun joku osaa kertoa jännityksestään ääneen - silloin tilanteessa on kaikkein helpointa tukea toista.)

...kaikille niille fiksuille ja analyyttisille tyypeille, jotka kertovat oivalluksensa ääneen ja kysyvät kysymyksiä, joita jään pohtimaan ja selvittelemään vielä pitkään tuntien jälkeen. (ja joista usein syntyy myös uusia blogipostauksia!)

...kaikille niille, jotka tuovat laulutunneille mukanaan huumoria, itseironiaa ja naurua. Olen monta kertaa nauranut tunneilla oppilaiden kanssa vedet silmissä. Usein tilanteet liittyvät äänellä leikkimiseen tai häpeäkynnyksen ylittämiseen.

...kaikille niille aloitteleville laulajille, joiden kehityksessä pääsen olemaan mukana alusta lähtien ja juhlimaan onnistumisia siitä lähtien, kun ensimmäistä kertaa suusta tulee se nuotti, johon tähdättiin.

daisy-712892_1920.jpg

...kaikille niille, jotka voittavat itsensä yhä uudelleen; tulemalla tunneille, oppimalla uutta, kohtaamalla henkisiä blokkejaan ja avaamaan sydäntään musiikin kautta.

...kaikille niille upeille laulajille, joiden tulkinnat kappaleista nostavat kylmiä väreitä iholle, hymyn huulille tai tipan silmäkulmaan.

... kaikille niille, jotka tulevat tunneille avoimin sydämin ja uskaltavat näyttää tunteensa osana musiikillista ilmaisua ja oppimisen prosesseja, tai ihan vain elämää. ;)

...kaikille niille, jotka olen oppinut tuntemaan jo niin hyvin, että oppilaan tullessa tunnille tuntuu kuin vanha ystävä tulisi kylään.

...ja kaikille niille uusille tuttavuuksille, jotka saan tavata ja opin tuntemaan tästäkin eteenpäin.

Oi rakkaat oppilaani: KIITOS! Olette aivan valtavan ihania kaikki!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko laulutaidottomilla toivoa?

Laulutaidoton. Toivoton tapaus. Sävelkorvaton. Kauhean kuuloinen. Lahjaton. Varis. Tällaisin termein monet oppilaani ovat kuvailleet itseään ennen osallistumistaan ensimmäiselle laulutunnille tai -kurssille. (Pisteet rohkeudesta jokaiselle, joka on ylittänyt tuon kynnyksen ja tullut kumoamaan omia käsityksiään kanssani!) Myytti laulutaidosta synnynnäisenä lahjana elää kulttuurissamme sitkeästi, vaikka minä ja moni muu musiikkipedagogi yritämme innokkaasti kitkeä tätä käsitystä pois. Myytillä on pitkät juuret ja se ulottuu aikaan, jolloin laulupedagogiikka oli hyvin heikkoa ja tietoa ihmisäänen mekanismeista ei juuri ollut saatavilla. Aikaan, jolloin lapset työnnettiin laulamaan yksin luokan edessä, juuri siinä herkimmässä ikävaiheessa, jossa ääni kävi läpi suuria muutoksia. Mitään kunnollista opetusta laulamiseen ei tietysti tarjottu, mutta eteen lätkäistiin tuomio: sinun laulutaitosi on viisi, kaverin yhdeksän.  Moni laulukokeen lapsena läpikäynyt uskoo vielä vanhoillakin päi...

Mitä tehdä, kun laulaminen hävettää?

Seison ammattilaulajista koostuvan 11-henkisen kansainvälisen ryhmän edessä ensimmäistä kertaa. On ensimmäinen laulutuntini Kööpenhaminan Complete Vocal Institutessa. Olen jo etukäteen maalannut mieleeni tilanteen, jossa minut vedetään laulutunnin jälkeen sivummalle ja pehmeällä äänellä kerrotaan, miten opiskelijavalinnassa on tainnut tapahtua väärinymmärrys ja minut lähetetään kotiin heikon laulutaitoni vuoksi. Kaiken lisäksi opettajaksi juuri minun tunnilleni saapuu koko instituutin johtohahmo, Catherine Sadolin. Sadolin on lempeä ja loistava pedagogi, mutta minä kikatan koko tunnin hermostuneena kuin teinityttö, enkä saa ohjeista kiinni, kun päässäni pyörii pelkkiä myrkyttäviä ajatuksia: "Kohta minä varmasti paljastun ja minut lähetetään kotiin täältä."  Kun käyn tuota viiden vuoden takaista kokemusta jälkikäteen läpi, rintakehässä tuntuu edelleen se sama puristava tunne. Hengitys meinaa pysähtyä ja tahdon paeta tai piiloutua. Häpeä kietoo syliinsä niin vahvasti, että tunn...

Pro-vinkki: rakastu musiikkiin

Viime aikoina olen jotenkin taas palannut opetuksessa ja musiikin tekemisessä siihen, mikä on oleellista. (Rakastamani) teknisen nörtteilyn sijaan olen ehdottanut oppilaille toistuvasti, että josko välillä keskityttäisiin tekstiin ja tulkintaan - minkä vuoksi olen päässyt todistamaan todella tunteikkaita ja voimakkaita hetkiä laulutunneilla, kuoroissa, ja vähän itsekin laulaessani. Laulaminen ja äänen treenaaminen on aina tasapainottelua teknisen kikkailun ja tunteikkaan tulkinnan välillä. Ihannetapauksessa tekniikka valjastetaan palvelemaan tulkintaa, eli äänestä etsitään teknisillä työkaluilla lisää dynamiikkaa ja ilmaisuvoimaa, jota sitten käytetään, kun tahdotaan ilmaista suuria tunteita. Millään teknisillä välineillä ei kuitenkaan voida uskottavasti esittää tunteiden ilmaisua - sen aidon tunteen on oltava mukana , jos tahdotaan koskettaa kuulijaa tai saada jotain aidosti liikahtamaan itsessä. Tulkintaan on monia hyviä työkaluja, kuten tekstin huolellinen läpikäyminen ja sen ...