Siirry pääsisältöön

50/50

Laulamisen opettelussa noin 50% on tekniikan ja tulkinnan kehittämistä - toiset 50% on omien henkisten blokkien ylittämistä.

Hoen tuota yllä olevaa lausetta aika usein opettaessani. Laulutunneilla tulee päivittäin vastaan tilanteita, joissa epävarmuus ja liika suorittaminen osuu tekniikan tielle; ääni kiristyy, eivätkä ylä-äänet syty, kun mieli haraa vastaan. Jopa teknisesti todella taitavilla laulajilla mielen rauhoittaminen on usein se viimeinen palikka, joka saa äänen soimaan vapaammin.

cranium-3244110_1280.png
Eveliina Nieminen kertoo torstain hesarissa heränneensä omaan ylisuorittamiseensa, kun ei pystynyt enää laulamaan kuten ennen. "Eikä laulua voi pakottaa, sillä se lähtee suoraan sielusta. Jos puskee, ääni ei virtaa vaan on pingottunut." Eveliinan kokemus kuvaa juuri sitä, miksi laulaminen on niin upea tapa ymmärtää itseä paremmin.

Koen, että aika usein liike on kaksisuuntainen. Siinä missä mielen ja kehon solmut vaikuttavat ääneen kiristävästi, myös tekniikan rentouttaminen ja äänen vapauttaminen harjoittelemalla vapauttaa myös niitä henkisiä ja fyysisiä lukkoja.

cranium-3244109_1280.png

Olen itse kokenut kasvaneeni valtavasti henkisesti juuri laulamista harjoittelemalla - niin triviaalilta kuin se kuulostaakin. Voimakkaan ja vapaan äänen tuottaminen on niin voimauttava kokemus, että se luo rohkeutta muillekin elämän alueille. Pehmeämpi äänenkäyttö puolestaan luo yhteyttä siihen herkempään ja hellempään puoleen itsestä. Puhumattakaan niistä lukemattomista kerroista, kun kappaleen tekstiä tulkitessa kyynelkanavat ovat avautuneet ja on tullut käsiteltyä oman mielen kipukohtia musiikin kautta.

Laulutekniikkaa on siis aina yhteydessä mielentiloihin - siksi näitä kahta ei voi koskaan täysin erottaa toisistaan. Siitä juuri kumpuaa laulamisen hienous; työstäessämme pieniä teknisiä yksityiskohtia, avaamme aina myös uusia polkuja omassa mielessämme ja ymmärrämme itseämme vähän paremmin.



Kuvat: pixabay

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko laulutaidottomilla toivoa?

Laulutaidoton. Toivoton tapaus. Sävelkorvaton. Kauhean kuuloinen. Lahjaton. Varis. Tällaisin termein monet oppilaani ovat kuvailleet itseään ennen osallistumistaan ensimmäiselle laulutunnille tai -kurssille. (Pisteet rohkeudesta jokaiselle, joka on ylittänyt tuon kynnyksen ja tullut kumoamaan omia käsityksiään kanssani!) Myytti laulutaidosta synnynnäisenä lahjana elää kulttuurissamme sitkeästi, vaikka minä ja moni muu musiikkipedagogi yritämme innokkaasti kitkeä tätä käsitystä pois. Myytillä on pitkät juuret ja se ulottuu aikaan, jolloin laulupedagogiikka oli hyvin heikkoa ja tietoa ihmisäänen mekanismeista ei juuri ollut saatavilla. Aikaan, jolloin lapset työnnettiin laulamaan yksin luokan edessä, juuri siinä herkimmässä ikävaiheessa, jossa ääni kävi läpi suuria muutoksia. Mitään kunnollista opetusta laulamiseen ei tietysti tarjottu, mutta eteen lätkäistiin tuomio: sinun laulutaitosi on viisi, kaverin yhdeksän.  Moni laulukokeen lapsena läpikäynyt uskoo vielä vanhoillakin päivillään t

Mitä tehdä, kun laulaminen hävettää?

Seison ammattilaulajista koostuvan 11-henkisen kansainvälisen ryhmän edessä ensimmäistä kertaa. On ensimmäinen laulutuntini Kööpenhaminan Complete Vocal Institutessa. Olen jo etukäteen maalannut mieleeni tilanteen, jossa minut vedetään laulutunnin jälkeen sivummalle ja pehmeällä äänellä kerrotaan, miten opiskelijavalinnassa on tainnut tapahtua väärinymmärrys ja minut lähetetään kotiin heikon laulutaitoni vuoksi. Kaiken lisäksi opettajaksi juuri minun tunnilleni saapuu koko instituutin johtohahmo, Catherine Sadolin. Sadolin on lempeä ja loistava pedagogi, mutta minä kikatan koko tunnin hermostuneena kuin teinityttö, enkä saa ohjeista kiinni, kun päässäni pyörii pelkkiä myrkyttäviä ajatuksia: "Kohta minä varmasti paljastun ja minut lähetetään kotiin täältä."  Kun käyn tuota viiden vuoden takaista kokemusta jälkikäteen läpi, rintakehässä tuntuu edelleen se sama puristava tunne. Hengitys meinaa pysähtyä ja tahdon paeta tai piiloutua. Häpeä kietoo syliinsä niin vahvasti, että tunn

Tiesithän, että olet syntynyt laulajaksi?

Hei sinä siellä! Siis sinä, joka luet tätä ja jolla oletettavasti on oma ääni. Tahdoin vain tulla kysymään, että tiesithän, että sinä olet syntynyt laulajaksi? Olen aivan täydellisen kyllästynyt kulttuurissamme jyllääviin ajatusmalleihin, joiden mukaan laulaminen kuuluu vain harvoille ja valituille. Muiden ihmisten tehtävä on vain kuunnella ja ihailla vierestä, kun ammattilaiset taituroivat omalla äänellään. Omaa ääntä vertaillaan jatkuvasti toisiin ääniin, ja unohdetaan kokonaan, että laulaminen voi olla parhaimmillaan upea tapa tuntea yhteyttä toisiin - kommunikoida ja välittää tunteita, joiden ilmaisuun sanat eivät aina riitä. Oletko huomannut, miten pienille lapsille puhutaan automaattisesti lässyttäen? Puheen intonaatio hyppii eri korkeuksilla kuin automaattisesti, kun suuntaat puheen lapselle - ja lapsi reagoi tällaiseen puheeseen tutkitusti voimakkaammin. Tätä "lässytystä" voidaan perustellusti pitää yhtenä laulamisen muotona; äänihuulet venyvät siinä aivan samaan