Siirry pääsisältöön

Jännittäminen: ongelmasta voimavaraksi?

Olen aina ollut kova jännittämään:

Teini-ikäisenä musiikkiopiston huilumatineoissa tärisin niin, että toisen oppilaan äiti kertoi minulle erään esiintymisen jälkeen: "Hyvä, kun oot saanut nyt sen tärinän siirtymään huulista jalkoihin, niin ääni ei enää väpätä niin pahasti" (kiitos vaan tälle rouvalle ikimuistoisesta kommentista!). 

Parikymppisenä jäädyin Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen pääsykokeissa pianokokeessa niin, etten muistanut pitkään harjoittelemastani kappaleesta yhtäkkiä mitään.

Näen edelleen painajaisia lentomatkastani Etelä-Afrikkaan, kun olin lähdössä puolen vuoden opiskelijavaihtoon maahan, josta en tuntenut ketään.

Opiskeluaikojen opetusharjoitteluita pelkäsin viikkokausia etukäteen ja keskityin ensimmäisillä tunneilla enemmän käsieni tärinään kuin opetettavaan asiaan ja oppilaisiin.

Tutustuminen nykyiseen mieheeni oli niin jännittävää, että meillä meni puoli vuotta ennen kuin pääsimme ensitapaamisemme jälkeen treffeille (minä pyysin, aivan sekaisin jännityksestä).

Training for Warriorsin ensimmäisissä treeneissä noin vuosi sitten olin niin sekaisin jännityksestä, että kaikki ohjeet sekä alun motivaatiotarina menivät aivan ohi.

Näiden lisäksi olen jännittänyt mm. vähän kaikenlaisia sosiaalisia tilanteita (mm. opiskelijabileet, uusien ihmisten kohtaaminen), opettamista, kaikkia elämäni esiintymistilanteita, Köpiksessä ryhmän edessä pidettyjä laulutunteja, työhaastatteluita, kaikkea liikunnallista, vuorille kiipeämistä, blogitekstien julkaisua, omien biisien esittelyä bändikavereille, työprojekteja, treffejä ja ihastuksen kohtaamista - lista on loputon.

people-2591874_1920.jpg

Vaikka jännittäminen on tuntunut hetkittäin pelottavalta ja hallitsemattomalta, näen kuitenkin jännittämisen nykyään ennen kaikkea positiivisena ilmiönä. Jos katson yllä olevaa listaa, näen miten jokainen jännittävä tilanne on johtanut johonkin hyvään. Ilman kaikkia näitä kokemuksia olisin elänyt aika paljon tylsempää elämää, enkä olisi tässä, missä nyt olen: naimisissa rakkaan mieheni kanssa, ihanien ihmisten ympäröimänä, yrittäjänä, esiintyjänä, opettajana ja kouluttajana.

Aivan liian usein jännittämiseen liitetään häpeää ja pelkästään kielteisiä ajatuksia. Jännittäminen on monille hallitsematon mörkö, joka pilaa huolella valmistellun esiintymistilanteen tai tärkeän tapaamisen. Tosiasiassa jännittämisen kanssa voi tulla ystäväksi ja siitä voi tulla jopa työkalu läsnäolevampiin kohtaamisiin, keskittymiseen ja energiseen esiintymiseen.

En koe olevani riittävän kova asiantuntija jakamaan tässä postauksessa kattavaa vinkkilistaa jännityksen hallintaan; kyse on lopulta aika monimutkaisesta ilmiöstä, jolla on monia eri muotoja. Jaan kuitenkin keinot, jotka minulle ovat toimineet parhaiten:

1. Hyvä valmistautuminen

2. Hengityksen rauhoittaminen ja syventäminen (esim. rauhallinen hengittely sisään ja ulos, keskittyen erityisesti pitkiin uloshengityksiin. Tai vaihtoehtoisesti vain oman hengityksen rytmin hyväksyvä huomaaminen).

3. Esiintymistilanteiden ymmärtäminen vuorovaikutuksena ja tietoinen kontaktin ottaminen yleisöön.

4. Oman jännityksen hyväksyminen ja ymmärtäminen voimavarana -> jännityksen tuoman energian hyödyntäminen

5. Tietoinen hakeutuminen itseä jännittäviin tilanteisiin - jännityksen tunteisiin tottuminen.

6. Virheiden kohtaamisen opettelu ja sen oivaltaminen (uudestaan ja uudestaan), että mokata saa.

ama-dablam-2064522_1920.jpg

Pidän myös paljon ajatuksesta, jonka mukaan jännityksen ja innostuksen tunteet ovat hyvin läheistä sukua toisilleen. Suurin ero on vain se, että jännitys koetaan kielteisenä ja innostus myönteisenä tunteena. Ensi kerralla, kun jännität jotain tilannetta, voit pyrkiä kuvittelemaan, että oletkin asiasta erityisen innostunut. Kiitä samalla itseäsi siitä, että olet hypännyt tilanteeseen, jossa olet jonkin sinulle tärkeän ja merkityksellisen asian äärellä.

Sain hiljattain valtavasti inspiraatiota lukemastani loistavasta kirjasta: Saa jännittää - Jännittäminen voimavarana / Minna Martin. Martin on Turun yliopistossa toimiva psykologi ja psykoterapeutti, jolla on pitkä kokemus mm. jännittäjäryhmien kanssa toimimisesta. Kirjassa on kuvattu erilaisia jännittämisen muotoja samaistuttavasti, selkeästi ja ymmärrettävästi. Lisäksi kirjassa annetaan vinkkejä jännityksen hallintaan. Lämmin suositus!



Kuvat: Pixabay

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko laulutaidottomilla toivoa?

Laulutaidoton. Toivoton tapaus. Sävelkorvaton. Kauhean kuuloinen. Lahjaton. Varis. Tällaisin termein monet oppilaani ovat kuvailleet itseään ennen osallistumistaan ensimmäiselle laulutunnille tai -kurssille. (Pisteet rohkeudesta jokaiselle, joka on ylittänyt tuon kynnyksen ja tullut kumoamaan omia käsityksiään kanssani!) Myytti laulutaidosta synnynnäisenä lahjana elää kulttuurissamme sitkeästi, vaikka minä ja moni muu musiikkipedagogi yritämme innokkaasti kitkeä tätä käsitystä pois. Myytillä on pitkät juuret ja se ulottuu aikaan, jolloin laulupedagogiikka oli hyvin heikkoa ja tietoa ihmisäänen mekanismeista ei juuri ollut saatavilla. Aikaan, jolloin lapset työnnettiin laulamaan yksin luokan edessä, juuri siinä herkimmässä ikävaiheessa, jossa ääni kävi läpi suuria muutoksia. Mitään kunnollista opetusta laulamiseen ei tietysti tarjottu, mutta eteen lätkäistiin tuomio: sinun laulutaitosi on viisi, kaverin yhdeksän.  Moni laulukokeen lapsena läpikäynyt uskoo vielä vanhoillakin päivillään t

Mitä tehdä, kun laulaminen hävettää?

Seison ammattilaulajista koostuvan 11-henkisen kansainvälisen ryhmän edessä ensimmäistä kertaa. On ensimmäinen laulutuntini Kööpenhaminan Complete Vocal Institutessa. Olen jo etukäteen maalannut mieleeni tilanteen, jossa minut vedetään laulutunnin jälkeen sivummalle ja pehmeällä äänellä kerrotaan, miten opiskelijavalinnassa on tainnut tapahtua väärinymmärrys ja minut lähetetään kotiin heikon laulutaitoni vuoksi. Kaiken lisäksi opettajaksi juuri minun tunnilleni saapuu koko instituutin johtohahmo, Catherine Sadolin. Sadolin on lempeä ja loistava pedagogi, mutta minä kikatan koko tunnin hermostuneena kuin teinityttö, enkä saa ohjeista kiinni, kun päässäni pyörii pelkkiä myrkyttäviä ajatuksia: "Kohta minä varmasti paljastun ja minut lähetetään kotiin täältä."  Kun käyn tuota viiden vuoden takaista kokemusta jälkikäteen läpi, rintakehässä tuntuu edelleen se sama puristava tunne. Hengitys meinaa pysähtyä ja tahdon paeta tai piiloutua. Häpeä kietoo syliinsä niin vahvasti, että tunn

Tiesithän, että olet syntynyt laulajaksi?

Hei sinä siellä! Siis sinä, joka luet tätä ja jolla oletettavasti on oma ääni. Tahdoin vain tulla kysymään, että tiesithän, että sinä olet syntynyt laulajaksi? Olen aivan täydellisen kyllästynyt kulttuurissamme jyllääviin ajatusmalleihin, joiden mukaan laulaminen kuuluu vain harvoille ja valituille. Muiden ihmisten tehtävä on vain kuunnella ja ihailla vierestä, kun ammattilaiset taituroivat omalla äänellään. Omaa ääntä vertaillaan jatkuvasti toisiin ääniin, ja unohdetaan kokonaan, että laulaminen voi olla parhaimmillaan upea tapa tuntea yhteyttä toisiin - kommunikoida ja välittää tunteita, joiden ilmaisuun sanat eivät aina riitä. Oletko huomannut, miten pienille lapsille puhutaan automaattisesti lässyttäen? Puheen intonaatio hyppii eri korkeuksilla kuin automaattisesti, kun suuntaat puheen lapselle - ja lapsi reagoi tällaiseen puheeseen tutkitusti voimakkaammin. Tätä "lässytystä" voidaan perustellusti pitää yhtenä laulamisen muotona; äänihuulet venyvät siinä aivan samaan