Siirry pääsisältöön

Musiikki ei tunne virheitä

Teen päivittäin töitä virheiden pelon kanssa. Usein pelkään niitä itse, ja vielä useammin näen, miten uskomattoman taitavat ja ihanat oppilaani rajoittavat itseään virheitä pelätessään.

Pelkäämme virheitä kuollaksemme, mutta unohdamme samalla, että musiikki ei tunne virheitä.

no_mistakes_in_music_2.jpg

Musiikki on kommunikointia ja itseilmaisua - tunteiden ilmaisemista ja niiden jakamista. Yhdessä luotua harmoniaa, synkronoitua liikettä ja rytmiä. Se on jotain hyvin perimmäistä meissä kaikissa - jotain, mitä me kaikki todellisuudessa osaamme jo valmiiksi.

Olen hulluna äänenkäytön tekniikoihin; rakastan hioa soundeja, rytmejä, dynamiikkaa ja fraaseerausta - ja oppia aina vain uutta ihmisäänestä. Samalla kuitenkin muistutan itseäni siitä, miten tekniikka, nuotit, trendit, kulttuuriset normit, taitavuus, lahjakkuus, vireessä pysyminen ja kaikki musiikillinen sanavarasto ovat vain välineitä siihen, että saamme viestimme perille - ja miten onttoja kaikki nämä asiat ovat, jos viesti ja tunne puuttuvat.

Ollaan siis enemmän auki ja annetaan äänemme soida sellaisena kuin ne soivat. Ehkä ne ilmaisevat kireyttä, pelkoa ja haavoittuvuutta  - tai rauhaa, rakkautta ja vapautta. Joka tapauksessa, äänemme ovat aina oikeassa ja ansaitsevat tulla kuulluksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko laulutaidottomilla toivoa?

Laulutaidoton. Toivoton tapaus. Sävelkorvaton. Kauhean kuuloinen. Lahjaton. Varis. Tällaisin termein monet oppilaani ovat kuvailleet itseään ennen osallistumistaan ensimmäiselle laulutunnille tai -kurssille. (Pisteet rohkeudesta jokaiselle, joka on ylittänyt tuon kynnyksen ja tullut kumoamaan omia käsityksiään kanssani!) Myytti laulutaidosta synnynnäisenä lahjana elää kulttuurissamme sitkeästi, vaikka minä ja moni muu musiikkipedagogi yritämme innokkaasti kitkeä tätä käsitystä pois. Myytillä on pitkät juuret ja se ulottuu aikaan, jolloin laulupedagogiikka oli hyvin heikkoa ja tietoa ihmisäänen mekanismeista ei juuri ollut saatavilla. Aikaan, jolloin lapset työnnettiin laulamaan yksin luokan edessä, juuri siinä herkimmässä ikävaiheessa, jossa ääni kävi läpi suuria muutoksia. Mitään kunnollista opetusta laulamiseen ei tietysti tarjottu, mutta eteen lätkäistiin tuomio: sinun laulutaitosi on viisi, kaverin yhdeksän.  Moni laulukokeen lapsena läpikäynyt uskoo vielä vanhoillakin päi...

Mitä tehdä, kun laulaminen hävettää?

Seison ammattilaulajista koostuvan 11-henkisen kansainvälisen ryhmän edessä ensimmäistä kertaa. On ensimmäinen laulutuntini Kööpenhaminan Complete Vocal Institutessa. Olen jo etukäteen maalannut mieleeni tilanteen, jossa minut vedetään laulutunnin jälkeen sivummalle ja pehmeällä äänellä kerrotaan, miten opiskelijavalinnassa on tainnut tapahtua väärinymmärrys ja minut lähetetään kotiin heikon laulutaitoni vuoksi. Kaiken lisäksi opettajaksi juuri minun tunnilleni saapuu koko instituutin johtohahmo, Catherine Sadolin. Sadolin on lempeä ja loistava pedagogi, mutta minä kikatan koko tunnin hermostuneena kuin teinityttö, enkä saa ohjeista kiinni, kun päässäni pyörii pelkkiä myrkyttäviä ajatuksia: "Kohta minä varmasti paljastun ja minut lähetetään kotiin täältä."  Kun käyn tuota viiden vuoden takaista kokemusta jälkikäteen läpi, rintakehässä tuntuu edelleen se sama puristava tunne. Hengitys meinaa pysähtyä ja tahdon paeta tai piiloutua. Häpeä kietoo syliinsä niin vahvasti, että tunn...

Pro-vinkki: rakastu musiikkiin

Viime aikoina olen jotenkin taas palannut opetuksessa ja musiikin tekemisessä siihen, mikä on oleellista. (Rakastamani) teknisen nörtteilyn sijaan olen ehdottanut oppilaille toistuvasti, että josko välillä keskityttäisiin tekstiin ja tulkintaan - minkä vuoksi olen päässyt todistamaan todella tunteikkaita ja voimakkaita hetkiä laulutunneilla, kuoroissa, ja vähän itsekin laulaessani. Laulaminen ja äänen treenaaminen on aina tasapainottelua teknisen kikkailun ja tunteikkaan tulkinnan välillä. Ihannetapauksessa tekniikka valjastetaan palvelemaan tulkintaa, eli äänestä etsitään teknisillä työkaluilla lisää dynamiikkaa ja ilmaisuvoimaa, jota sitten käytetään, kun tahdotaan ilmaista suuria tunteita. Millään teknisillä välineillä ei kuitenkaan voida uskottavasti esittää tunteiden ilmaisua - sen aidon tunteen on oltava mukana , jos tahdotaan koskettaa kuulijaa tai saada jotain aidosti liikahtamaan itsessä. Tulkintaan on monia hyviä työkaluja, kuten tekstin huolellinen läpikäyminen ja sen ...