Siirry pääsisältöön

Mitä tapahtuu ensimmäisellä laulutunnilla?

Moni pohtii vuoden alkaessa uusien harrastusten aloitusta, ja minullekin on tullut paljon uusia lauluoppilaita näin alkuvuodesta. Uuden harrastuksen aloittaminen on usein vähän jännittävää ja laulutunneille tulijoita saattaa mietityttää etukäteen:
Mitä tunnilla tapahtuu? Mitä opettaja ajattelee oppilaan äänestä? Mitä pitäisi jo osata tunnille tullessa? Pitikö tunnille jotenkin valmistautua?

Tässä vastauksia muutamiin yleisiin huoliin:

Mitä ensimmäisellä laulutunnilla tapahtuu?
Erilaisia tunteja ja opettajia on paljon, joten en varmasti voi vastata kaikkien opettajien puolesta. Aika tyypillinen ensimmäisen laulutunnin kaava on kuitenkin seuraava: jutellaan ja pohditaan tavoitteita yhdessä, tehdään ehkä pienet lämmittelyt/ äänenavaukset, lauletaan jotain laulajalle valmiiksi tuttua biisiä, annetaan laulamiseen teknisiä vinkkejä ja annetaan kotiin jotain harjoiteltavaa. Ehkä käydään lisäksi läpi jotain tekniikkaa tukevaa tietämystä /teoriaa, opettajan käyttämistä metodeista riippuen.

happy-3046565_1920.jpg

Mitä opettaja ajattelee laulajan äänestä?
Monet jännittävät ensimmäistä laulutuntia ja kuvittelevat, että opettaja on tunnilla arvostelemassa laulajia. Tosiasiassa opettajan tehtävänä on tukea ja auttaa laulajia eteenpäin laulajan toiveiden mukaan. Itse ainakin kuuntelen laulajien laulussa kaikkea sitä hyvää, mitä kuulen ja pyrin saamaan laulajilta vastauksia siihen, miltä he tahtoisivat kuulostaa tai mihin suuntaan he tahtoisivat ääntään kehittää. Opettajan maulla ja mieltymyksillä pitäisi lopulta olla todella pieni rooli laulutunneilla - oikeasti väliä on vain sillä, että laulaja löytää tekniikan, joka tukee hänen omaa ilmaisuaan ja musiikillista makuaan. Tästäkään ei kuitenkaan kannata olla huolissaan; jos oma maku ei ole vielä selvillä, tunneilla voidaan kokeilla erilaisia juttuja ja etsiä sitä kautta itselle sopivaa laulutyyliä.

Mitä pitäisi jo osata tunnille tullessa?
Ei mitään! Laulutunnille voi tulla aivan nollapohjalta tai ammattitasolta. Olen itsekin opettanut niin ammattitasoisia laulajia kuin oppilaita, jotka eivät pysy aluksi sävelessä ollenkaan. Kaikkien oppilaiden kanssa työskentely on ollut oikein antoisaa. Monet tuntuvat kuvittelevan, että kaikki opettajat opettaisivat mieluiten jo valmiiksi taitavia oppilaita - itse kuitenkin ainakin pidän pienistä pedagogisista haasteista ja siitä, että pääsen olemaan mukaan jonkun laulamisen alkutaipaleilla. Kannattaa muistaa, että tunneille tullaan oppimaan, eikä esiintymään. :)

Pitääkö tunnille valmistautua?
On hyvä ottaa ensimmäiselle laulutunnille mukaan pari kappaletta, joita on joskus laulanut vähän, mutta joihin voisi kaivata vinkkejä. Näin tunnilla päästään nopeasti alkuun. Hyvin voi tuoda myös sellaisen kappaleen, jota tahtoisi oppia laulamaan. On hyvä myös miettiä valmiiksi, mitä laulutunneilta haluaa, jotta voi opettajan kanssa miettiä tavoitteita yhdessä. Tavoitteet voivat hyvin olla teknisiä (esim. "tahdon oppia laulamaan korkeita nuotteja /tahdon lisää volyymiä" tms), tulkinnallisia ("tahdon oppia tulkitsemaan tekstiä vahvemmin"/ "tahdon oppia esiintymään") tai henkisiä ("tahdon oppia luottamaan omaan ääneeni" / "tahdon rohkeutta omaan ilmaisuuni" / "tahdon nauttia ja rentoutua").

happy-3046564_1920.jpg

Mitä jos jännittää?
Uskaltaisin väittää, että suurinta osaa laulajista jännittää tulla ensimmäiselle laulutunnille. Toiselle ihmiselle laulaminen on usein jännittävää, varsinkin kun toinen on laulamisen ammattilainen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että olet tunnilla itseäsi varten ja opettajasi tehtävä on auttaa (ei arvostella!) sinua. On täysin OK jännittää laulamista - ja usein jännitys karisee pois ensimmäisen tunnin aikana, kun pikkuhiljaa tutustutaan ja päästään vauhtiin laulamisessa.
Toivottavasti siellä joku saa kipinän laulutuntien aloittamiseen! Olen ehkä vähän puolueellinen, mutta sanoisin, että laulamisen aloittaminen on parasta, mitä ihminen voi itselleen tehdä. <3


Nousiko muita kysymyksiä lauluharrastuksen aloittamisesta? Jos olet ollut laulutunneilla, millaisia kokemuksia sinulla on ensimmäisestä tunnista?



(kuvat: Pixabay)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko laulutaidottomilla toivoa?

Laulutaidoton. Toivoton tapaus. Sävelkorvaton. Kauhean kuuloinen. Lahjaton. Varis. Tällaisin termein monet oppilaani ovat kuvailleet itseään ennen osallistumistaan ensimmäiselle laulutunnille tai -kurssille. (Pisteet rohkeudesta jokaiselle, joka on ylittänyt tuon kynnyksen ja tullut kumoamaan omia käsityksiään kanssani!) Myytti laulutaidosta synnynnäisenä lahjana elää kulttuurissamme sitkeästi, vaikka minä ja moni muu musiikkipedagogi yritämme innokkaasti kitkeä tätä käsitystä pois. Myytillä on pitkät juuret ja se ulottuu aikaan, jolloin laulupedagogiikka oli hyvin heikkoa ja tietoa ihmisäänen mekanismeista ei juuri ollut saatavilla. Aikaan, jolloin lapset työnnettiin laulamaan yksin luokan edessä, juuri siinä herkimmässä ikävaiheessa, jossa ääni kävi läpi suuria muutoksia. Mitään kunnollista opetusta laulamiseen ei tietysti tarjottu, mutta eteen lätkäistiin tuomio: sinun laulutaitosi on viisi, kaverin yhdeksän.  Moni laulukokeen lapsena läpikäynyt uskoo vielä vanhoillakin päi...

Mitä tehdä, kun laulaminen hävettää?

Seison ammattilaulajista koostuvan 11-henkisen kansainvälisen ryhmän edessä ensimmäistä kertaa. On ensimmäinen laulutuntini Kööpenhaminan Complete Vocal Institutessa. Olen jo etukäteen maalannut mieleeni tilanteen, jossa minut vedetään laulutunnin jälkeen sivummalle ja pehmeällä äänellä kerrotaan, miten opiskelijavalinnassa on tainnut tapahtua väärinymmärrys ja minut lähetetään kotiin heikon laulutaitoni vuoksi. Kaiken lisäksi opettajaksi juuri minun tunnilleni saapuu koko instituutin johtohahmo, Catherine Sadolin. Sadolin on lempeä ja loistava pedagogi, mutta minä kikatan koko tunnin hermostuneena kuin teinityttö, enkä saa ohjeista kiinni, kun päässäni pyörii pelkkiä myrkyttäviä ajatuksia: "Kohta minä varmasti paljastun ja minut lähetetään kotiin täältä."  Kun käyn tuota viiden vuoden takaista kokemusta jälkikäteen läpi, rintakehässä tuntuu edelleen se sama puristava tunne. Hengitys meinaa pysähtyä ja tahdon paeta tai piiloutua. Häpeä kietoo syliinsä niin vahvasti, että tunn...

Pro-vinkki: rakastu musiikkiin

Viime aikoina olen jotenkin taas palannut opetuksessa ja musiikin tekemisessä siihen, mikä on oleellista. (Rakastamani) teknisen nörtteilyn sijaan olen ehdottanut oppilaille toistuvasti, että josko välillä keskityttäisiin tekstiin ja tulkintaan - minkä vuoksi olen päässyt todistamaan todella tunteikkaita ja voimakkaita hetkiä laulutunneilla, kuoroissa, ja vähän itsekin laulaessani. Laulaminen ja äänen treenaaminen on aina tasapainottelua teknisen kikkailun ja tunteikkaan tulkinnan välillä. Ihannetapauksessa tekniikka valjastetaan palvelemaan tulkintaa, eli äänestä etsitään teknisillä työkaluilla lisää dynamiikkaa ja ilmaisuvoimaa, jota sitten käytetään, kun tahdotaan ilmaista suuria tunteita. Millään teknisillä välineillä ei kuitenkaan voida uskottavasti esittää tunteiden ilmaisua - sen aidon tunteen on oltava mukana , jos tahdotaan koskettaa kuulijaa tai saada jotain aidosti liikahtamaan itsessä. Tulkintaan on monia hyviä työkaluja, kuten tekstin huolellinen läpikäyminen ja sen ...