Siirry pääsisältöön

Online-laulutuntien plussat ja miinukset

Poikkeukselliset ajat vaativat luovia ratkaisuja. Omalla kohdallani viime aikojen tapahtumat ovat saaneet kokeilemaan jo pitkään mielessä hautunutta online-laulunopetusta!

Olen jo muutaman vuoden ajan ollut Skype-yhteydessä laulajakavereihini eri puolilla maailmaa, ja olemme tottuneet valmentamaan toisiamme netin välityksellä. Mistään aivan uudesta aluevaltauksesta ei siis ole ollut kyse - nyt kuitenkin online-opetukseen siirryttyäni olen havahtunut moniin uusiin mahdollisuuksiin, joita nettitunnit tuovat tullessaan. Listaankin tässä muutamia kokemiani plussia ja miinuksia laulun etätunneista.



+ Online-tunneille pääsee osallistumaan mistä vain

Olit sitten mökillä, matkoilla, kotisohvalla tai toisella paikkakunnalla, laulutunnit ovat aina ulottuvillasi! Online-tunnit tuovat monipuolisempaa laulunopetusta myös esimerkiksi pienemmille paikkakunnille, joilla laulunopetuksen tarjonta on kapeampi. On myös mukavaa, kun laulutunneille ei tarvitse erikseen matkustaa.

+ Saat opettajan mukaan tavalliseen treeniympäristöösi

Monet laulajat kokevat, että oma ääni toimii eri tavalla laulutunneilla ja kotona harjoitellessa. Syitä voi olla monia; kotona harjoitellessa ehkä naapurit mietityttävät ja tulee harjoiteltua hiljempaa kuin laulutunneilla tai sitten akustiikka on niin erilainen, että oma ääni kuulostaa erilaiselta kotona kuin laulustudiolla. Monet harjoittelevat myös esimerkiksi erillisessä treenitilassa tai jopa autossaan - näissäkin ääni saattaa tuntua kulkevan aivan eri tavalla kuin akustoidussa laulustudiossa. On hyvä saada opettaja etätuntien kautta tsekkaamaan, millaisia asioita teet eri tavalla normaalisti harjoitellessasi.  Näin voit saada parhaat vinkit juuri omiin treeniolosuhteisiisi. Ja todella, laulupaikan valinnassa voi käyttää luovuutta - etätunteja on pidetty jopa oppilaan laulaessa autossaan!

Ajattelen itse, että parhaimmillaan laulutuntien rooli tulisi olla ikäänkuin treenihetkiä fasilitoiva; laulutunneilla annetaan välineet, joiden avulla laulamista voidaan kehittää eteenpäin. Jos laulamisessa tahdotaan todella kehittyä, on harjoittelu laulutuntien välillä kaikkein tärkein tie tekniikan ja tulkinnan kehittämiseen. Tämän vuoksi on erityisen hienoa, jos laulutunti voidaan pitää samoissa olosuhteissa, joissa laulaja harjoittelee tuntien välisenä aikana.

+ Tunneista saa itselleen helposti videotallenteen

Online-tunnit saa helposti tallennettua myöhempää käyttöä varten Zoom-sovelluksella. Videolta näet niin oman laulamisesi kuin opettajan neuvot sekä tunnilla screensharen avulla esitellyn materiaalin. Videoituun materiaaliin onkin hyvä palata jälkikäteen ja tehdä harjoituksia itsenäisesti.

+ Videopuhelut harvemmin vaativat lisävarustelua

Suurimmalta osalta suomalaisista löytyy omasta takaa tietokone, tabletti tai älypuhelin sekä niihin kytkettävät kuulokkeet - mitään näitä kummempia lisävarusteita videopuheluihin ei tarvita.



+ Kotona harjoittelu on usein rennompaa

Koti on ympäristönä rento ja turvallinen, ja laulaminen kotona on useimpien laulajien mielestä rentoa ja hauskaa. Online-tuntien tunnelma onkin usein poikkeuksellinen rento ja mutkaton.

- Nettiyhteyden pätkiessä tunnin kulkuun voi tulla katkoksia

Etätunneille osallistuessa on hyvä tarkistaa, että oma nettiyhteys on riittävä videopuheluita ajatellen. Mikäli netti toimii normaalisti pätkimättä, pitäisi videopuheluyhteydenkin toimia hyvin. Aina on kuitenkin olemassa riski, että yhteys hetkeksi pätkäisee. Tämän vuoksi yritänkin aina jättää etätuntien aikatauluun pientä pelivaraa, mikäli tuntia jouduttaisiin hieman venyttämään.

- Pianolla säestäminen on viiveen vuoksi rajoitetumpaa

Kontaktitunneilla on usein totuttu asetelmaan, jossa opettaja säestää laulajaa pianolla. Online-tunneilla tällainen säestäminen on haastavaa viiveen vuoksi. Ilman säestystä laulaminenkin on silti  erittäin hyödyllistä. Olen itse huomannut kuluneen viikon aikana, että säestyksen poisjättäminen on saanut minut kuuntelemaan laulajia entistä herkemmin ja kiinnittämään huomiota asioihin, joita ei säestäessä olisi tullut esiin. Välillä on siis erittäin hyödyllistä pitää tunteja myös ilman opettajan säestystä! Halutessaan laulaja voi myös laittaa taustanauhan puhelimestaan tai säestää itse itseään kotonaan - näin päästään taas lähemmäs olosuhteita, joissa laulua treenataan laulutuntien ulkopuolella.

- Etäyhteyden kautta ei voida kätellä tai halata

Oppilaani ovat minulle hyvin rakkaita, ja olen iloinen siitä, kuinka monen kanssa tunnit alkavat ja päättyvät jo halauksella tai kädenpuristuksella. Nyt olosuhteet ovat kuitenkin sellaiset, että fyysistä kontaktia saadaan hetki vältellä. Online-tunneilla on kuitenkin säilynyt se sama lämpö kuin kasvokkain kohdatessa - videoyhteyden päästä voidaan onneksi myös välittää tunteita ja kohdata toisiamme. Halataan sitten kunnolla, kun taas voidaan! 💖




Yhteenveto:

Vaikka äkillinen siirtyminen etäopetukseen ensin hirvitti ja jännitti, niin lopulta kokemukseni online-tunneista ovat yllättäneet positiivisuudellaan. Tulen varmasti jatkamaan etäopetuksia kontaktituntien lisäksi vielä poikkeustilan jälkeenkin; on ihanaa, että etäyhteyden kautta voin olla yhteydessä sellaisiinkin laulajiin, jotka eivät sijaintinsa tai aikataulujensa puolesta pääse laulustudiolleni paikan päälle. Lisäksi uskon, että tulen kantamaan mukanani monia etätuntien tuomia oppeja, kuten karsimaan ajoittain säestystä sekä keskittymään entistäkin paremmin laulajien kuuntelemiseen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko laulutaidottomilla toivoa?

Laulutaidoton. Toivoton tapaus. Sävelkorvaton. Kauhean kuuloinen. Lahjaton. Varis. Tällaisin termein monet oppilaani ovat kuvailleet itseään ennen osallistumistaan ensimmäiselle laulutunnille tai -kurssille. (Pisteet rohkeudesta jokaiselle, joka on ylittänyt tuon kynnyksen ja tullut kumoamaan omia käsityksiään kanssani!) Myytti laulutaidosta synnynnäisenä lahjana elää kulttuurissamme sitkeästi, vaikka minä ja moni muu musiikkipedagogi yritämme innokkaasti kitkeä tätä käsitystä pois. Myytillä on pitkät juuret ja se ulottuu aikaan, jolloin laulupedagogiikka oli hyvin heikkoa ja tietoa ihmisäänen mekanismeista ei juuri ollut saatavilla. Aikaan, jolloin lapset työnnettiin laulamaan yksin luokan edessä, juuri siinä herkimmässä ikävaiheessa, jossa ääni kävi läpi suuria muutoksia. Mitään kunnollista opetusta laulamiseen ei tietysti tarjottu, mutta eteen lätkäistiin tuomio: sinun laulutaitosi on viisi, kaverin yhdeksän.  Moni laulukokeen lapsena läpikäynyt uskoo vielä vanhoillakin päivillään t

Mitä tehdä, kun laulaminen hävettää?

Seison ammattilaulajista koostuvan 11-henkisen kansainvälisen ryhmän edessä ensimmäistä kertaa. On ensimmäinen laulutuntini Kööpenhaminan Complete Vocal Institutessa. Olen jo etukäteen maalannut mieleeni tilanteen, jossa minut vedetään laulutunnin jälkeen sivummalle ja pehmeällä äänellä kerrotaan, miten opiskelijavalinnassa on tainnut tapahtua väärinymmärrys ja minut lähetetään kotiin heikon laulutaitoni vuoksi. Kaiken lisäksi opettajaksi juuri minun tunnilleni saapuu koko instituutin johtohahmo, Catherine Sadolin. Sadolin on lempeä ja loistava pedagogi, mutta minä kikatan koko tunnin hermostuneena kuin teinityttö, enkä saa ohjeista kiinni, kun päässäni pyörii pelkkiä myrkyttäviä ajatuksia: "Kohta minä varmasti paljastun ja minut lähetetään kotiin täältä."  Kun käyn tuota viiden vuoden takaista kokemusta jälkikäteen läpi, rintakehässä tuntuu edelleen se sama puristava tunne. Hengitys meinaa pysähtyä ja tahdon paeta tai piiloutua. Häpeä kietoo syliinsä niin vahvasti, että tunn

Tiesithän, että olet syntynyt laulajaksi?

Hei sinä siellä! Siis sinä, joka luet tätä ja jolla oletettavasti on oma ääni. Tahdoin vain tulla kysymään, että tiesithän, että sinä olet syntynyt laulajaksi? Olen aivan täydellisen kyllästynyt kulttuurissamme jyllääviin ajatusmalleihin, joiden mukaan laulaminen kuuluu vain harvoille ja valituille. Muiden ihmisten tehtävä on vain kuunnella ja ihailla vierestä, kun ammattilaiset taituroivat omalla äänellään. Omaa ääntä vertaillaan jatkuvasti toisiin ääniin, ja unohdetaan kokonaan, että laulaminen voi olla parhaimmillaan upea tapa tuntea yhteyttä toisiin - kommunikoida ja välittää tunteita, joiden ilmaisuun sanat eivät aina riitä. Oletko huomannut, miten pienille lapsille puhutaan automaattisesti lässyttäen? Puheen intonaatio hyppii eri korkeuksilla kuin automaattisesti, kun suuntaat puheen lapselle - ja lapsi reagoi tällaiseen puheeseen tutkitusti voimakkaammin. Tätä "lässytystä" voidaan perustellusti pitää yhtenä laulamisen muotona; äänihuulet venyvät siinä aivan samaan