Siirry pääsisältöön

Valmista tuli!

img_20180609_151244-1.jpg
Tadaa, saanko esitellä: Authorised Complete Vocal Technique Teacher !

Pää on ollut viime viikkoina niin täynnä teemoja, joista voisi kirjoittaa, etten ole osannut aloittaa mistään. Valmistuin muutama viikko sitten päteväksi Complete vocal technique -opettajaksi Kööpenhaminassa. Valmistujaisten jälkeen leijailin viikon onnellisessa väsymyspöhnässä, minkä jälkeiset pari viikkoa on kulunut vahvasti tarpeessa ottaa rennosti ja keskittyä lepoon ja läsnäoloon.

Tuntuu, ettei maailmassa ole riittävästi sanoja kuvaamaan, miten hienoja nämä kolme opiskeluvuotta ovat olleet. Oman ilmaisun ja opettajuuden kehittyminen, rakastava ja lämmin ilmapiiri instituutilla, jo omalta perheeltä tuntuvat opiskelukaverit ympäri maailmaa, itse organisoimamme kesäleirit - kaikki se rakkaus ja tuki, jonka ympäröimänä olen saanut elää. <3 Ja tietenkin näiden opiskelujen luomat uudet työmahdollisuudet, uusi elämä yrittäjänä, uudet ihanat lauluoppilaat, kuorot ja mahdollisuus vetää koulutuksia aiheista, joita rakastan.

img_20180610_162902_606-1.jpg
Rakas laulajaperheeni, ryhmä Cobalt, jossa on väkeä Suomesta, Hollannista, Saksasta, Filippiineiltä, Los Angelesista, Belgiasta ja Norjasta.


Valmistujaispäivä ja sitä seurannut konserttipäivä lukeutuvat varmasti elämäni ikimuistoisimpiin ja tunteikkaisimpiin päiviin. Meitä Complete vocal technique -opettajia on nyt jo 432 ympäri maailmaa. Tänä vuonna ylittyi raja, jonka jälkeen olemme maailman suurin rekisteröity laulumetodi - huikeaa! Kaiken tämän takana on upea Complete vocal institute Kööpenhaminassa sekä metodin alkuperäinen perustaja Cathrerine Sadolin (yksi ihanimmista, lämpimimmistä ja inspiroivimmista ihmisistä, joita olen ikinä tavannut!).

Tänä vuonna meitä valmistui yhteensä 41 ihmistä ympäri maailmaa; kaukaisimmat ovat lentäneet Kööpenhaminaan Yhdysvalloista asti opiskelemaan tätä tekniikkaa. Tämä kaikki kertoo mielestäni paitsi metodin toimivuudesta, myös siitä uskomattomasta energiasta ja ilmapiiristä, joka instituutilla on saatu aikaan.
img_20180611_020534_495.jpg
Cobaltit Complete Vocal Instituten kattoterassilla, nauttimassa Kööpenhaminan ylle laskeutuvasta auringosta valmistujaispäivän päätteeksi.


Näiden upeiden opintojen jälkeen  toivon, että voin tuoda edes palasen siitä kaikesta ammattitaidosta, rakkaudesta ja hyvästä energiasta tänne Suomeen ja levittää tätä hyvää energiaa eteenpäin omassa työssäni laulunopettajana ja kuoronjohtajana. Käynnit Kööpenhaminassa jatkuvat edelleen aina parin vuoden välein, kun käymme päivittämässä osaamistamme ja kuulemassa, mitä uutta instituutin tutkimustiimi on löytänyt ja millaisia uusia pedagogisia oivalluksia on syntynyt.

Joten kiitos Complete Vocal Institute elämääni mullistaneista vuosista, loistavasta opetuksesta, lämpimästä ja kannustavasta ilmapiiristä -  ja niin monien nykyisten ja tulevien laulajien ja puhujien äänenkäyttöä mullistavasta ja helpottavasta metodista! Tätä kaikkea on onni levittää eteenpäin!
(Ja tämä ei ole maksettu mainos, mutta kaikille teemasta innostuneille: ilmoittautuminen ensi vuoden kursseille on taas käynnissä osoitteessa http://completevocal.institute !)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Onko laulutaidottomilla toivoa?

Laulutaidoton. Toivoton tapaus. Sävelkorvaton. Kauhean kuuloinen. Lahjaton. Varis. Tällaisin termein monet oppilaani ovat kuvailleet itseään ennen osallistumistaan ensimmäiselle laulutunnille tai -kurssille. (Pisteet rohkeudesta jokaiselle, joka on ylittänyt tuon kynnyksen ja tullut kumoamaan omia käsityksiään kanssani!) Myytti laulutaidosta synnynnäisenä lahjana elää kulttuurissamme sitkeästi, vaikka minä ja moni muu musiikkipedagogi yritämme innokkaasti kitkeä tätä käsitystä pois. Myytillä on pitkät juuret ja se ulottuu aikaan, jolloin laulupedagogiikka oli hyvin heikkoa ja tietoa ihmisäänen mekanismeista ei juuri ollut saatavilla. Aikaan, jolloin lapset työnnettiin laulamaan yksin luokan edessä, juuri siinä herkimmässä ikävaiheessa, jossa ääni kävi läpi suuria muutoksia. Mitään kunnollista opetusta laulamiseen ei tietysti tarjottu, mutta eteen lätkäistiin tuomio: sinun laulutaitosi on viisi, kaverin yhdeksän.  Moni laulukokeen lapsena läpikäynyt uskoo vielä vanhoillakin päivillään t

Mitä tehdä, kun laulaminen hävettää?

Seison ammattilaulajista koostuvan 11-henkisen kansainvälisen ryhmän edessä ensimmäistä kertaa. On ensimmäinen laulutuntini Kööpenhaminan Complete Vocal Institutessa. Olen jo etukäteen maalannut mieleeni tilanteen, jossa minut vedetään laulutunnin jälkeen sivummalle ja pehmeällä äänellä kerrotaan, miten opiskelijavalinnassa on tainnut tapahtua väärinymmärrys ja minut lähetetään kotiin heikon laulutaitoni vuoksi. Kaiken lisäksi opettajaksi juuri minun tunnilleni saapuu koko instituutin johtohahmo, Catherine Sadolin. Sadolin on lempeä ja loistava pedagogi, mutta minä kikatan koko tunnin hermostuneena kuin teinityttö, enkä saa ohjeista kiinni, kun päässäni pyörii pelkkiä myrkyttäviä ajatuksia: "Kohta minä varmasti paljastun ja minut lähetetään kotiin täältä."  Kun käyn tuota viiden vuoden takaista kokemusta jälkikäteen läpi, rintakehässä tuntuu edelleen se sama puristava tunne. Hengitys meinaa pysähtyä ja tahdon paeta tai piiloutua. Häpeä kietoo syliinsä niin vahvasti, että tunn

Tiesithän, että olet syntynyt laulajaksi?

Hei sinä siellä! Siis sinä, joka luet tätä ja jolla oletettavasti on oma ääni. Tahdoin vain tulla kysymään, että tiesithän, että sinä olet syntynyt laulajaksi? Olen aivan täydellisen kyllästynyt kulttuurissamme jyllääviin ajatusmalleihin, joiden mukaan laulaminen kuuluu vain harvoille ja valituille. Muiden ihmisten tehtävä on vain kuunnella ja ihailla vierestä, kun ammattilaiset taituroivat omalla äänellään. Omaa ääntä vertaillaan jatkuvasti toisiin ääniin, ja unohdetaan kokonaan, että laulaminen voi olla parhaimmillaan upea tapa tuntea yhteyttä toisiin - kommunikoida ja välittää tunteita, joiden ilmaisuun sanat eivät aina riitä. Oletko huomannut, miten pienille lapsille puhutaan automaattisesti lässyttäen? Puheen intonaatio hyppii eri korkeuksilla kuin automaattisesti, kun suuntaat puheen lapselle - ja lapsi reagoi tällaiseen puheeseen tutkitusti voimakkaammin. Tätä "lässytystä" voidaan perustellusti pitää yhtenä laulamisen muotona; äänihuulet venyvät siinä aivan samaan